Mesikämmen Challenge

tiistai 19. toukokuuta 2015

RetkiRogaining 2015 - 8h MTB sarjassa.

Tiimin kesän kisakausi alkoi toden teolla kahdella rogainingilla, Salpaus-Rogainingissa 4h MTB sarjassa tiimillä Niilo & Markus ja seuraavana viikonloppuna RetkiRogainingin 8h MTB karkeloissa tiimillä Petri & Paavo.

Kisakokemusta puhtaista rogainingeista on jäsenillä vielä melko vähän, vaikka erinäisiä rogaining-tehtäviä on ollutkin partiotaito- ja erävaelluskisoissa ja seikkailukisojakin alkaa olla mukavasti takana. Silti Paavolle kisa oli ensimmäinen rogaining, eikä allekirjoittaneellakaan ole takana kuin yksi MuddyX ja Tampereen yörogaining 2014. Majoituimme Paavolla ja siitä suuntasimme aamulla kisapaikalle hieman karttojen jakamisen jälkeen. Kartat matkaan ja autoon suunnittelemaan reittiä rauhassa. Heti kartat käteen saatuamme oli selvää, ettei suunnittelusta tulisi helppoa. Rasteja oli paljon ja hajallaan, korkeuseroja oli äärimmäisen paljon ja käytännössä kaikki rastit pusikon puolella. Pyörällä ei rastille asti päässyt kuin muutaman hassun kerran kisan aikana.

Olimme laskeneet, että n. 14 km/h pystytään pitämään vauhtina kun jalkautumista tulee kuitenkin verrattain paljon. Suunnittelimme reitin pitkälti muutamien 9 pisteen rastien mukaan ja jätimme suosiolla kartan luoteiskulman kokonaan omaan rauhaansa. Tankkaus oli suunniteltu siten, että tasatunnein geeliä ja puolivälissä 15cm pikaruokapatongit. Luulimme reitille lähtiessä, että saimme hyvän suunnitelman aikaiseksi (joka todettiin kisan aikana vääräksi).

Pamaus klo 12.00 ja kohti kisakeskuksen lähirasteja suhteellisen rauhallisesti. 69 ensimmäisenä leimattuna, edellämenijöiden pummatessa rastia heti. Tässä kohtaa allekirjoittanut huomasi tehneensä todella ikävän virheen, laskin "hieman" keulan paineita, koska laitoin reilusti renkaisiin painetta. No keulahan pohjasikin koko ajan, ja laahasi n. 2 sentin joustomatkalla koko reissun ajan. Sen jälkeen 51 niemen nokasta ja kengät märäksi (onneksi oli neopren-sukat jalassa!) ja kohti 56 rastia. 56 kuvasikin suurilta osin koko kisaa: pyörällä tien varteen mäen alle, josta järjetön kapuaminen rastille ja lönkötellen alas. 32 rastille menevä polku oli täynnä kaatuneita puita ja pehmeää suota, tulihan siinä kerran vedettyä kunnolla sarvien ylikin keulan pohjatessa ja tökätessä. Äärimmäisen kehno valinta, mutta tulipahan tehtyä. Seuraavaksi tieväli tasaista nousua (80 metriä) rastille 91, jonka jälkeen otettiin alkuperäissuunnitelmasta poiketen myös 63. 93 oli pisteenä taas järjettömän mäen (40 metriä) päällä. Vastaan rastilta tulivat kovalla loikalla Free Adventuren Vapat ja Säily 24h juoksusarjassa. Kauhea loikka oli päällä :) Seuraavaksi hieman enemmän juoksua (vajaa 1 km suuntaansa) vaativa 94 ja heti perään 72. Ai että tuntui asvaltti välillä mukavan nopealta ajaa!

Kauaa ei asvaltista tarvinnut nauttia kun rastille 35 nykäistiin pikitien vierestä 55 metrin tömpyrä ylös. Synkkää menoa, kun pienimmällä vaihteella juuri ja juuri pääsee mäen päälle! Sama kaava piti paikkansa myös rasteille 55 ja 97, todella hienoja maisemia (!) kunhan jaksoi veivata mäen päälle. 3 tunnin väliaikapiste oli piirretty kartallemme ennen rastilla 82 käyntiä. Olimme siinä vaiheessa 8 minuttia tavoitetta perässä, eli ei paha ollenkaan! Otimme 82 rastin väärältä tieltä (viereiseltä tieltä olisi päässyt pyörällä lähemmäs). 67 mennessä Team 1life tuli vastaan n. 3:20 tultuamme, heillä reittisuunnitelma taisi olla meihin nähden eri kiertosuunnalla. Pitkä tieväli 90 rastille, jossa Vihtakota oli kyllä äärimmäisen hienon mäen päällä. Tosin rastilla puuskutin niin paljon, ettei siitä paljon mitään muista. Tässä vaiheessa tuntui siltä, että nyt tulee hyvä kisa ja kaikki menee mukavasti!

Seuraavat välit tulivat vielä mainiosti: 88 pistona, 75-59 (jossa teimme ensimmäisen 2-3 minuutin pummin)-89 (taas minuutti virhettä).

Saavutimme 6h väliaikapaikkamme reilusti 30 min aikataulusta edellä ja siitähän ne haasteet alkoivatkin :) 65 (nousua 60 metriä / 300 m matkalla) vei jo mehut aika raakasti pois. Paavo oli piirtänyt reitin eri tavalla kuin minä ja luuli meidän olevan lähempänä 98 rastia ja kommentti "haetaan se nyt vaan kun ollaan lähellä" meni minuun täydestä. Eikun hakemaan, tosiassahan pistoa tuli 3,5 km suuntaansa. Lähtiessämme rastilta pois alkoi olla selvää, että kaikkea ei ehditä hakemaan. jatkoimme kuitenkin suunnitelmaa edelleen hakien rastin 70 yllätys-yllätys 65 metrin nousun jälkeen mäen päältä. Peruskaava alkoi olla vartti ylös-minuutti alas :) Tässä kohtaa allekirjoittaneella oli hivenen tummunut vaihe, joka kesti aikalailla 6:30-7:30, kunnes tajusin ottaa extrageelin puolen tunnin välein.

Jostain hämmentävästä ajatusharhasta lähdimme hakemaan myös 96 rastin. Rastilta lähdettäessä aikaa maaliin oli 50 minuttia ja matkaa vielä 15,5 km lyhintä reittiä. Laskin, että myöhästymme maalista n. 15 minuuttia ja sehän kyrsi paljon! Alkuperäisen suunnitelman mukaan tällä välillä olisi pitänyt hakea 37-87-95-34. Matkan varrella oli suunnitelmaa jo lyhennetty varasuunnitelmaan 37-87-86. Lopullinen (allekirjoittaneen väsyneen mielen ratkaisu) oli täysillä pyöräily 86:lle ja siitä maaliin (eli se 15,5km). Päätimme myös tehdä extreme-"oion" lopussa. Vaihtokaupan kohteena olivat 400 metriä tunkkausta hiekkatielle vs. 50 metriä tienousua ja 1,2 km pidempi reitti. Tunkkaus tässä kohtaa teki kyllä pahaa!

Loppurutistus oli onneksi pirteä ja pienestä pummista huolimatta 86 löytyi ja pääsimme maaliin reilut 3 minuuttia myöhästyneenä.

Jälkikäteen kun katson karttaa, en varsinaisesti voi ymmärtää mitä reittisuunnittelussa olemme miettineet. Kahden 9 (65-98-70-96-86) pisteen rastin metsästyksen vuoksi teimme aivan turhaan idioottimaisen lenkin. Järkevämmällä reitin valinnalla 58-88-90-38-78-93-64-44-76-57-75-59-89-46-86 olisimme voittaneet viimeisen 4 h aikana 20 pistettä nykyiseen reittiimme verrattuna ja polkemismatka olisi lyhentynyt 5 km! Tällä oltaisiinkin kisattu sitten jo palkintosijoista nykyisellä polkemisvauhdillammekin! Jäämme jalalla arviolta helpostikin 30-60 minuuttia parhaille polkijoille, mutta nytkin pummia tuli ainoastaan 4-5 minuuttia koko kisan aikana, mikä on ehdottomasti vahvuutemme. Yhtään taukoa emme pitäneet (ellei ketjujen pomppimisista aiheutuvaa rassaamista, n. 4-5 minuuttia lasketa).

Loppusijoituksemme on aikasakkojen jälkeen kaiketi 7./24. Ihan OK sinällään ja tyytyväinen pitää olla erityisesti omaan fyysiseen suoritukseen. Nyt hyvät sijoitukset menetettiin meille poikkeuksellisesti suunnittelussa. Näin kärkeä huonommalla kunnolla pitäisi ehdottomasti saada reitti rakennettua siten, ettei siinä ainakaan hävitä yhtään!

Noh, nyt parin tiimin voimin Leon Lenkille (partiotaitokisat), siitä Jukolaan. Muuten kesäkuu meneekin pitkälti Mesikämmen Challengen reittisuunnittelussa, joka on jo hyvällä mallilla! Joten kaikki jotka tekstin tähän asti jaksoivat lukea, tervetuloa 18.7. kisaamaan! ;)  Luvassa myös Porin Raasto seikkailukisa viikkoa ennen "omia kisoja".

Kisasta tulee GoPro-video, kunhan jaksan sen editoida :)